Majgodis

Hej! Jag har precis gjort fikonbollar till fredagsmyset och tänkte skriva ned receptet här. (Johanna, om du läser det här: dessa blev godare än de vi gjorde! Kör på det här!) Trenden med nyttiga chokladbollar har väl stuckit ut ganska mycket och det finns massor av recept, hit och dit. De växer på mig, tycker de är godare och godare för varje gång jag äter dem. Lätt ett bra alternativ till vanliga chokladbollar (nothing beats the original, dock).
 
Till 17 ganska små bollar behöver du: 1 dl nötter (jag tog hälften cashew, hälften hasselnötter), 1 dl havregryn (jag tog fiberhavregryn, fungerar lika bra), 2 tsk kakao, ca 8 torkade fikon, 1 msk kokosolja, 1 msk jordnötssmör, 2 tsk starkt kaffe, 1 msk vatten och en yttepytte bit mosad banan (kan uteslutas). Gör såhär: Mixa eller hacka ihop allting. Gör till bollar och rulla i valfri dekor (jag blandade kokos, hackade hasselnötter och lite flingsalt). Låt stå i kylen en stund. Nu ska jag gå och äta dem. :-D Ha det!
 
Matlagning och bakning | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

Upp